Preview

Proceedings of SPSTL SB RAS

Advanced search

ТРЕНДОВ LIBRARY MARKETING: TRENDS ANALYSIS

https://doi.org/10.20913/2618-7515-2019-4-79-83

Abstract

Active changes are taking place in determining the place of libraries in cultural, scientific, education and information infrastructures of the society. Assuming, that with the help of marketing it is possible to form public opinion about the specific library as well as about libraries in general, and also obtain support from library stakeholders, increase the visibility of libraries and enlarge the market share, specialists are adjusting marketing to the conditions of libraries’ functioning. The purpose of this study is to justify the importance of introducing marketing policy into the libraries’ activities.

About the Author

A. E. Rykhtorova
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (SPSTL SB RAS)
Russian Federation

Rykhtorova Anna Evgenievna Junior Researcher of the Scientific and Technological Department

Novosibirsk



References

1. Протопопова Е. Э. Маркетинговые технологии в помощь стратегическому планированию // Науч. и техн. б-ки. № 5. 2017. С. 36–48.

2. Perrin J. M., Winkler H., Daniel K., Barba, S., & Yang L. Know your crowd: a case study in digital collection marketing // Ref. Librn. 2017. Vol. 58, N 3. P. 190–201. DOI:10.1080/02763877.2016.1271758.

3. Клюев В. К. Фирменный стиль в системе маркетинга библиотеки: комплексный прикладной подход // Вестн. Библ. ассамблеи Евразии. 2017. № 3. С. 58–61.

4. Матлина С. Г. Библиотечное пространство: основные принципы и характ еристики. (Социокультурные аспекты). Ч. 2 // Науч. и техн. б-ки. 2016. № 7. С. 62–77.

5. Протопопова Е. Э. Маркетинговые технологии в помощь стратегическому планированию // Науч. и техн. б-ки. 2017. № 5. С. 36–48.

6. Bedenbaugh R. A. Marketing is our game: tackling the library awareness gap // Publ. Services Quart. 2016. Vol. 12, № 4. P. 321–328. DOI:10.1080/15228959.2016.1231603.

7. F. Biggs H. & Calvert P. Marketing to teens: a study of two New Zealand public libraries // Libr. Management. 2013.Vol. 34, N 8/9. P. 705–719. DOI:10.1108/lm-04-2013-0033.

8. Vrana R., & Kovačević J. Percepcija korisnika o knjižnici i knjižničnim uslugama kao temelj poslovne strategije knjižnice // Vjesnik Bibliotekara Hrvatske. 2013. N 56(3). P. 23–46.

9. Xu Y. A Comparative Study on New Media Marketing in Domestic and Foreign Public Libraries // MATEC Web of Conferences. Vol. 100. 2017. URL: https://www.matecconferences.org/articles/matecconf/abs/2017/14/matecconf_gcmm2017_05075/matecconf_gcmm2017_05075.html (дата обращения: 30.09.2019). DOI:10.1051/matecconf/201710005075.

10. Лопатина Н. В. Современные методологические подходы и теоретические инструменты регионального библиотековедения // Культура: теория и практика. 2018. № 3 (24). URL: http://theoryofculture.ru/issues/96/1125/ (дата обращения: 30.09.2019).

11. Просторы интернета: для работы или развлечений? // Пресс-выпуск ВЦИОМ. 2018. № 3767. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=9322 (дата обращения: 30.09.2019).

12. Телевидение VS интернет: спор поколений // Пресс-выпуск ВЦИОМ. 2017. № 3435. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=3427 (дата обращения: 30.09.2019).

13. Развитие интернета в регионах России // Исследования Яндекса, URL: https://yandex.ru/company/researches/2015/ya_internet_regions_2015#auditorijainterneta (дата обращения: 30.09.2019).

14. Espuga-Condal M. Estrategias de marketing en una biblioteca pública de suburbio: Biblioteca Font de la Mina // Profesional De La Informacion. 2015. Vol. 24, N 1. P. 39–43. DOI:10.3145/epi.2015.ene.05.

15. AlAwadhi S. & Al-Daihani S. M. Marketing academic library information services using social media // Library Management. 2019. Vol. 40, N 3/4. P. 228–239.


Review

For citations:


Rykhtorova A.E. ТРЕНДОВ LIBRARY MARKETING: TRENDS ANALYSIS. Proceedings of SPSTL SB RAS. 2019;(4):79-83. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/2618-7515-2019-4-79-83

Views: 13962


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-7515 (Print)
ISSN 2712-7915 (Online)